Kuinka välttää kiire ja vähentää stressin määrää?

Meidän arki koostuu työpäivistä, tai opiskelusta, harrastuksista. Jossain vaiheessa täytyis ehtiä myös rentoutua. Entä jos tähän härdelliin lisätään vielä pari lasta ja äidin rooli? Me ihmiset vietetään takuulla hyvin erilaista arkea, mutta yksi asia meitä kaikkia yhdistää. Jokainen haluaa arjesta sujuvaa ja ois kivaa ehtiä harrastamaan, ois kiva ehtiä rentoutumaan ja ennen kaikkea ois ihanaa, jos ei ois koko ajan burn outin partaalla. Mä olen huomannut, että kalenteri ja aikataulun suunnittelu joka viikolle on jeesannut paljon mun arjessa jaksamista. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!

Suunnittele aikataulut kalenteriin, mutta älä buukkaa sitä liian täyteen.

Mä oon ollut tosi huono organisoimaan omaa ajankäyttöä ja kalenteria pitkän aikaa. Vielä viime vuonna mun elämä oli sellaista elämän kilpajuoksua oman pääni sisällä, että olin tietämättäni juoksemassa maaliin, jonka nimi oli Burn Out. En handlannut kalenterin käyttöä, koska suorastaan pakenin kiireen tunnetta, kaikki kalenterit ja muistilistat sai mut lähinnä ahdistumaan. Nyt pienen levon ja irtioton jälkeen annoin kalenterille uuden mahdollisuuden ja siitähän tuli suorastaan mun elämänkumppani. Ollaan eletty yhteistä arkea vaaleanpunainen vuosikalenterin kanssa nyt jo kaksi ja puoli kuukautta, se auttaa mua selviytymään arjesta. Se auttaa mua löytämään aikaa itselleni, harrastuksille ja levolle työn ohessa. Olen sitoutunut kalenterin ylläpitoon ja arjessa jaksaminen on alkanut lupaavasti.

Ostin kalenterin ja aloin organisoimaan mun arkea jo Californiassa. Siellä päiväohjelmassa oli iisimpi kuvio ja arki lähti hyvin käyntiin. Suomessa olen jatkanut kalenterin ylläpitoa ja suunnitellut sinne aikaa minulle tärkeille asioille, sopivan löyhällä aikataululla. Yhtäkään päivää en halua buukata ihan täyteen, koska pientä liikkumavaraa on oltava. 

Priorisoi, mikä on tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää. Aika ei riitä kaikkeen.

Samalla kun vaaleanpunainen vuosikalenteri ilmestyi mun pöytälaatikkoon, huomasin että on opittava priorisoimaan ajankäyttöä paremmin. Mikä on mulle tärkeää ja olenko valmis luopumaan jostakin vähemmän tärkeästä, tai vähentämään jotakin. Palaisin takaisin kiirekierteeseen ja burn outin partaalle, jos jatkaisin samalla kaavalla, kuin viime vuonna. Karsin ronskisti parit salitreenit pois joka viikolta ja tilalle tuli kauan kaipaamani kirjoittaminen. Vihdoinkin mulla on ollut aikaa myös blogin ylläpidolle, kuten varmasti olette huomanneet. Salilla mä treenaan edelleen, mutta onko sen pakko olla neljä kertaa viikossa, kun kaksi kertaa on mun hyvinvointi tavoitteelle ihan riittävästi. Olen tasapainottanut arkea, liikuntaa ja luovuutta sopivasti joka viikkoon. Olen enemmän kuin tyytyväinen siitä, että mulla on vihdoin aikaa myös luovalle toteuttamiselle, siitähän mä olen haaveillut jo vuosia.

Kalenterin ylläpito on hyvä juttu just siksi, että se takaa aikaa niiden asioiden toteuttamiseen, jotka on just sulle tärkeitä. Eikös meidän onnellisuuden kokeminen perustu lopulta siihen, että saatais enemmän elämässä tehdä asioita joista nautitaan. Jos tekee joka viikko jotain mistä nauttii, siinä on hyvät lähtökohdat onnellisempaan arkeen.

Muista armollisuus itseäsi kohtaan

Yritän kuitenkin minimoida mun tehtävälistojen sisällön ja olla armollinen itselleni. Liian täyteen buukattu arki tekee just sen, mitä siltä voi odottaa, se polttaa ihmisen loppuun ennemmin tai myöhemmin. Me ei olla koneita, me ollaan ihmisiä. Viikot on rakennettu niin, että mulla on aikaa heittäytyä työpäivän jälkeen sängylle lukemaan kirjaa ja juomaan kuppi teetä. Mielikuva liian täyteen buukatusta päivästä saa karvat pystyyn, sitä mä en halua enää. Fakta on se, etten mä ole mikään supernainen, joka pystyy olemaan kaikessa hyvä ja menestynyt yhtä aikaa. Jos mä pyrkisin siihen yli-ihmisyyteen, olisin taas lopun partaalla ja vaikka ulkoisesti asiat näyttäis olevan ok, niin pään sisällä vois olla todellinen kaaos ja harmaa pilvi. Onneksi voin itse vaikuttaa mun arkeen. Toisinaan se tarkoittaa joistakin asioista luopumista, mutta oma jaksaminen ja hyvinvointi on nyt numero yksi.

Kalenterin aktiivinen ylläpito on ollut mulle hyvä avain arjen organisointiin. Priorisoin omaa arkea ja päätin tietoisesti antaa enemmän aikaa niille asioille, jotka ovat minulle todella tärkeitä. Vastaavasti otin pois aikaa asioilta, jotka olivat muodostuneet enemmän pinttyneeksi tottumukseksi. Mun kalenterin sivut näyttää nyt sopivan tilavilta, mutta hyvin organisoiduilta. Työpäiville ei ole oikeastaan suunniteltu paljon muuta, kuin työpäivä. Vapaapäiville on suunniteltu blogin kirjoittamista ja salitreenejä. Viikkoaikataulusta löytyy aikaa jonkin verran spontaaneille vedoille ja omalle rentoutumiselle. Olen suunnitellut itselleni armollisemman arjen ja niinhän sitä sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoleksi tehty. Kalenterin ylläpitäminen ja arjen organisointi voi olla osa ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

-M

Paita: Bik Bok / Kengät: Vans

lue myös:

Irti stressistä ja fitnessistä

Aamupalaa vuoteeseen – Vapaapäivän luksusta