4 X HYVÄ SYY TREENATA

*Sisältää mainoslinkkejä


Aamulla musta tuntui, että olen vaipumassa aivokoomaan. Keho ja mieli tuntui suorastaan vetelältä. Sitten päätin, että nyt salille mars! Keräsin mielen voimaa ja hörppäsin kupin kahvia, sitten mennään! Mietin että pakko päästä ihmisten ilmoille, haukkaamaan happea ja liikkumaan. Usein liikunta auttaa ja antaa mulle virtaa, niin kävi tälläkin kertaa. Olen huomannut liikunnan monipuoliset vaikutukset omassa hyvinvoinnissa. Tässä tulee omaa kokemusta, sekä luettua faktaa aktiivisen liikunnan hyödyistä!

Energisyys ja arjessa jaksaminen

Liikunta laittaa energian virtaamaan ja verenkierron liikkeelle. Olen huomannut kuntosalitreenin ja juoksulenkkien vaikutukset mun omaan energisyyteen ja arjessa jaksamiseen. Musta tulee nuutunut ja vetelä, ellen pääse liikkumaan muutamaan päivään. Piristävät vaikutukset on nähtävissä samantien treenin jälkeen, jolloin yleensä pursuan hyvää energiaa ja puran sitä helposti, esimerkiksi hassuttelemalla kotona kämppisten kanssa ja heittämällä läppää. En voisi kuvitella eläväni ilman liikuntaa. Kun liikuntarutiiniin pääsee kiinni, siitä tulee hyvän mielen hormoneja tuottava harrastus, joka koukuttaa. 

Unenlaatu syvenee

Liikuntapäivien jälkeen maittaa myös uni. Illalla laitan pään tyynyyn ja sammun kuin saunalyhty. Hyvä treeni on tehnyt tehtävänsä ja parhaimmillaan olen sängyssä jo kymmenen maissa illalla. Yleensä mun ei kannata treenata myöhään illalla, koska sen jälkeen olen seuraavat kolme tuntia ylipirteä, eikä puhettakaan unen saannista. Tämäkin varmasti hyvin yksilöllistä meillä kaikilla, kannattaa etsiä ja kokeilla itselleen ne parhaat rutiinit treenin ajankohtaan. Mun parhaat treenit vedetään yleensä aamuisin, kun energiatasot on parhaimmillaan ja fokus 110%.

 

Liikunnan terveyttä edistävä vaikutus

Säännöllisellä liikunnan harrastamisella on huomattavia terveyttä edistäviä vaikutuksia, kuten moni teistä varmasti osasi sen jo arvata. Tiesitkö, että liikunnan on todettu auttavan myös masennukseen? Näin se on, Hyvä terveys uutisoi asiasta monen muun verkkosivuston tavoin. Allekirjoitan täysin liikunnan vaikutuksen mielen piristymiseen ja yleiseen elämän iloon. Liikunnalla voidaan ennalta ehkäistä myös useiden somaattisten sairauksien syntyä. Säännöllinen liikunnan harrastaminen on itsestään huolehtimista ja terveyden vaalimista.

Ulkoiset muutokset, kiinteytyminen ja lihaskavu.

Monella liikkujalla on varmasti myös ulkonäöllisiä tavoitteita. Halu saada pari kiloa pois painoa, ehkä metsästät pyykkilautavatsaa, tai kasvatat hauista. Ulkoinen olemus on myös osa kokonaisvaltaista hyvinvointia ja liikunta on keino, jolla meistä jokainen voi jossain määrin muokata omaa kehonkoostumusta ja ulkonäköä lähemmäksi omia ihanteita.

Kaikin puolin, liikunnan harrastamisesta näyttää olevan enemmän hyötyä, kuin haittaa. Haittaakin lähinnä vain silloin, jos altistetaan itsemme urheiluvammoille, tai ylikunnolle himotreenaamisella. Kohtuus ja oman kehon kuuntelu on hyvä muistaa.
-M

treenihousut: täältä / toppi: Adidas

Lue myös nämä:

Parhaat vinkit pakaratreeniin

Kuntosalia vai kuviokelluntaa?

Tehokas plyotreeni jaloille

Takaisin ruotuun – Viisi vinkkiä elämäntapamuutokseen

Lähtiessäni reissuun, päätin olla nirsoilematta ruoasta. Söisin sitä mitä kaikki muutkin ja unohtaisin hetkeksi omat ruokailutottumukset. En halunnut nirsoilla, tai olla fitnessmuija, jolle ei kelpaa mikään. Homma lähti sikäli vähän käsistä, että ollaan innostuttu leipomaan muutama porkkanakakku ja pakko myöntää, että en ole koskaan maistanut niin herkullista Oreo-jäätelöä, kuin täällä. Olen ottanut liian rennon asenteen ruoan kanssa, sen huomaa kiristävistä vaatteista ja turvonneesta olosta.

Monen pariskunnan ja perheen kohdalla olisi varmasti helpompaa muuttaa ruokailutottumukset ja aloittaa elämäntaparemontti yhdessä. On helpompaa toteuttaa muutos, jos toinen ei mussuta vieressä pullaa tai karkkia. Yhdessä on hauskaa harrastaa liikuntaa ja laittaa ruokaa. Ymmärrän, että monen kotiäidin voi olla haastavaa laittaa itsensä ruotuun, jos perheelle on aina tehtävä eri ruoka. Se vie aikaa ja voimavaroja.

Kuntosalilla olen käynyt täällä tasan yhden kerran. Se on ollut kova pala, koska Suomessa se oli rakas harrastus. Liikunta on muuttunut täällä koviin intervalli mäkijuoksuihin ja kevyeen kehon painolla tehtävään jumppaan. Tämä on todella ollut sellaista ”hyvän mielen liikuntaa”, eikä mitään varsin tavoitteellista toimintaa. Toki mä toivon että mäkijuoksu poikii vähän räjähtävyyttä ja nopeusvoimaa. Lenkkejä vedän 2 – 4 viikkoon, fiiliksestä ja säästä riippuen. Ehkä toisinaan on hyvä ottaa pieni breikki kuntosaliharjoitteluun, eikä paukuttaa aina satalasissa. Olen toki aikeissa palata tämän harrastuksen pariin tulevaisuudessa.

Tilanteeni on toisin sanoen se, että kulutus on pienentynyt ja kalorien saanti kasvanut; onhan se jo oletettavaa, että keho alkaa varastoimaan ylimääräisen energian rasvaksi. Nyt puolitoista kuukautta myöhemmin alan todella kaipaamaan fressiä ruokaa ja yritän pyrkiä eroon kaloririkkaista herkuista. Vaatteet alkaa kiristää, se on jo huolestuttava havainto. Puntarilla en ole uskaltanut käydä, mutta oletan sen olevan pari kiloa enemmän, kuin tänne tullessa.

En halua stressata kiinteytymisestä, enkä toteuttaa mitään tarkkaa ruokavaliota. Haluan edelleen syödä vapaasti ja liikkua hyvän mielen mukaan, mutta tehdä tietoisesti parempia valintoja arjessa. Tässä muutama vinkki, mitä kokeilen omalla kohdallani muutoksen toteuttamiseksi ja kiperien paikkojen äärelle:

  1. Kun tekee mieli syödä jotain hyvää: Ota hedelmä, tai tee proteiinismoothie marjoista ja herajauheesta.
  2. Älä kiellä itseltäsi mitään täysin: Kielletty hedelmä maistuu aina paremmalta kuin sallittu. Ensi kerralla kun porkkanakakku houkuttaa, mieti onko se sen arvoista, pohdi huonojen elintapojen seuraukset omaan vointiin ja puntaroi tilannetta. Jos porkkanakakku on ylitsepääsemättömän ihana, voit ehkä ottaa palan, mutta älä tee siitä tapaa.
  3. Herkkupäivä kerran viikossa, mutta älä syö övereitä. Tästä on huonoja kokemuksia, fitness aikoina vedin vatsan aina niin täyteen kun pystyin ja olin kipeä sen jälkeen. Kerran viikossa herkuttelu ei pilaa kiinteytymis tavoitetta, voit tehdä sen hyvällä omallatunnolla ja kohtuudella.
  4. Ajatuksilla on suuri merkitys siihen, miltä asiat tuntuu: Sinulla on kaikki valta hallita omaa ajatuksen kulkua ja voit itse vaikuttaa siihen kuinka ihanaa tai kamalaa liikunta mielestäsi on. Lenkille lähtiessä voi miettiä niitä kaikkia hyviä puolia ulkoilussa; saan raikasta ilmaa, se virkistää, tulee hyvä olo. Musta on jopa tosi ihanaa hikoilla, koska tiedän että se tekee hyvää mulle.
  5. Mitään ei ole pakko tehdä: ”Pakko” on ärsyttävä sana ja siitä tulee huono fiilis. Jos ei huvita lähteä liikkumaan, tai syödä terveellisesti, voi miettiä että onko mun todella pakko tehdä sitä? Ehkä kuitenkin sisälläsi on pieni halu elää terveenä ja hyvinvoivana, pitää ehkä vähän linjoista huolta. Mieti seuraamuksia, minkälaisia tuloksia kohti sinä pyrit. Voit itse valita, haluatko terveen ja hyvinvoivan, kiinteämmän kehon. Kukaan ei pakota sinua mihinkään, kyse on omasta halusta, toiveista ja asenteesta.

Motivaatiota muutokseen!

-M