Puoli vuotta fitness dietin jälkeen

On kulunut yli kuusi kuukautta elämäni fitness huipentumasta, hetkestä jonka piti olla ikimuistoinen. Se päivä oli omalla tavallaan ikimuistoinen hetki mun elämässä, mutta ei sellainen kuin kuvittelin sen olevan. Hymyn taakse kätkeytyi uupunut ja väsynyt tyttö, jota ei paljon naurattanut ajatellessa sen hetkistä arkea jota elin. Viimeiset kuusi dietti viikkoa oman elämäni narut eivät olleet enää mun käsissä, olin kuin haamu joka hoiti automaatiolla asioita, jotka oli vain pakko tehdä. Tyypilliseen tapaan ihminen pyrkii stressaavassa elämäntilanteessa vain selviytymään, eikä tiedosta itse siinä hetkessä kuinka heikoilla jäillä mennään. Vasta kun on aika hengittää ja palautua, sitä huomaa kuinka syvissä vesissä on todellisuudessa uinut.

fitness

Mä en kokenut fyysisen olomuodon muutosta ongelmana, mutta henkisen ja psyykkisen kapasiteetin laskun todella raskaasti. En pystynyt vain ignooraamaan olotilaa ja sitä aikaansaamattomuutta, tunnetta kun ei jaksa maksaa laskuja, tai periä saataviaan. Enhän mä sellainen normaalisti ole, en sitten ollenkaan. Kuinka reippaasta ja aikaansaavasta, hyvin asioitaan hoitavasta nuoresta naisesta tuli aikaansaamaton peukaloiden pyörittelijä? Nyt ehkä liioittelen asioita hiukan, koska olen saanut asiat hoidettua, mutta se on ollut haasteellista ja toisinaan todella kuluttavaa. On ollut pakko hoitaa asioita, jotta tässä elämässä pysyy mukana. Syksyn jälkeen olo oli käytännössä todella aikaansaamaton, muisti ja keskittymiskyky temppuili monta kuukautta. Mulle on tosi tärkeetä, että ajatus luistaa, muisti pelaa ja koen olevani perillä asioista, joihin ryhdyn. Olen etsinyt viimeiset puoli vuotta jatkuvasti kehon palauttamista edistäviä ratkaisuja ravinnosta, ravintolisistä ja hormonitasapainosta.

B-12 vitamiinilisän aloittaminen oli yksi merkittävimmistä palautumiseen vaikuttavista tekijöistä tähän mennessä, muisti ja keskittymiskyky parani merkittävästi oikeaan suuntaan tämän jälkeen. Ensimmäiset kaksi viikkoa aloituksesta olin super minä, kunnes vaikutus ja olotila tasaantuivat. Pystyin taas keskittymään paremmin, enkä unohtanut asioita seuraavalla sekunnilla. Olin syönyt B-complexia tablettina (sisältää B-12 vitamiinia) jo aikaisemmin, mutta B-12 vitamiini imeytyy toisilla huonosti ruoansulatuksesta eri syistä johtuen. Nyt olin perehtynyt asiaan ja valinnut B-12 vitamiinin methylcobalamiinin muodossa, kielen alle hajoavan tablettina. Vitamiini imeytyi suun limakalvolta verenkiertoon ja oli valmiiksi hyödynnettävässä muodossa. Vitamiinin vaikutukset alkoivat näkyä nopeasti, noin kahden tai kolmen päivän jälkeen aloituksesta. Tästä löydöstä olen ollut todella kiitollinen, koska ajatustoiminta ja mieli kirkastui kertaheitolla, koin olevani taas enemmän omaitseni. lokakuu 3153
Energiaa on ollut tuomassa myös liuta eri superfoodeja mm. macaa, aswhagandhaa ja ruusujuurta. Kaikki on kokeiltu ja yrttejä on kierrätetty ahkerasti puolen vuoden ajan. Myönnän että näistä on ollut suuri apu energiatasojen ja keskittymiskyvyn palauttamisessa ainakin hetkellisesti. Näistä adaptogeeneistä on kuitenkin välillä pidettävä paussia, koska niihin tulee ikäänkuin toleranssi, jossain vaiheessa et vain saa enää samanlaista energialatausta kuin sait aikaisemmin. Haluan vähitellen löytää pysyviä ratkaisuja ongelmaan, tasapainottaa hormonitoimintaa ja voida oikeasti hyvin ilman yhtäkään yrttiä.

Näkökulmani ja uskomukseni asiaan on se, että kehon epätasapaino johtui useiden ravintoaineiden puutoksista ja kehon hormonaalisesta vasteesta diettiin. Urheilijalla voimakas ja määrällisesti korkea fyysinen rasitus nostaa kortisolitasoja. Kohonneet kortisolipitoisuudet kuluttaa kehoa monella tavalla ja aiheuttaa onglmia useilla osa-alueella, ei pelkästään rasvanpolton sammumisena. Jatkuva voimakkaan stressin kokeminen voi johtaa siihen, että lisämunuaiset väsyvät ja lakkaavat tuottamasta kortisolia. Tämä puolestaan johtaa hormonaaliseen epätasapainoon ja sitä kautta lukuisiin eri oireisiin. Keho tarvitsee stressihormoni kortisolia ollakseen toimelias ja aikaansaavan.lokakuu 3262

Uskon että minun kohdallani kyse oli kytevästä tilanteesta, joka puhkesi pahemmaksi toisella dietillä. Kaksi vuotta sitten eletty ensimmäinen dietti alkoi jo kuluttaa kehoa, toisen dietin lopussa kroppa ja pää laittoi jarrut päälle. Viime syksyn jälkeen en pystynyt edes harkitsemaan uudelle dietille lähtöä, koska oli tunne että mun pää ei kestä sitä enää. Muisti, keskittymiskyky ja aloitekyvyttömyys oli suurimmat huolenaiheet ja pelkkä arjesta selviytyminen oli iso juttu. Asiat oli helppo myöntää itselle, mutta vaikeaa sanoa ääneen muille, että mä en muista, mä en pysty keskittymään tai että mua stressaa sopia kalenteriin juttuja.

En syytä valmennusta siitä, että koin asiat niinkuin koin ja ajauduin tähän tilanteeseen. Ajattelen edelleen, että mulla oli hyvä valmennus, se oli keskustelevaa ja kilpailijalähtöistä. Mun fiiliksiä otettiin huomioon AINA kun toin niitä esille, pyrittiin löytämään yhdessä ratkaisuja ongelmallisiin tilanteisiin, eikä sanojani koskaan jätetty huomioimatta. Ainoa ongelma minun kohdallani olikin ehkä juuri se, että en avannut riittävästi suutani siitä, kuinka surkeella fiiliksellä olin loppu vaiheessa. Kuvittelin että se kuuluu diettiin ja näin on jaksettava vielä muutama viikko. Kaikki kilpailijat oli puhunut aivosumusta ja muistiongelmista, kuinka tyypillistä se oli dietin loppuvaiheessa. Ajattelin silloin, että tää touhu on täyttä P#%&/##, mutta leikkiin lähtenyt leikin kestäköön.

Mun valmennuksessa oli mietitty vitamiinit ja lisäravinteet tukemaan diettiä ja ehkäisemään puutosten syntymistä. Peruspilarit piti olla kunnossa, mutta kuten olen painottanut, meistä jokainen on yksilö. Valmentaja ei ole selvännäkijä, eikä pysty näin ollen analysoimaan mun terveyden tilaa tai lukemaan ajatuksia. Kilpailijan on itse puhuttava todella avoimesti missä rehellisesti mennään ja hyvä valmentaja ottaa asiat huomioon, ehkä passittaa verikokeisiin ja lääkärin pakeille tilanteen ollessa todella uuvuttava. Syksyn ja näiden fiilisten jälkeen haluan painottaa jokaiselle kilpailijalle, että puhukaa vielä enemmän valmentajan kanssa, antakaa tulla kaikki ihan rehellisesti ja aidosti. Minulla on takana vain kaksi diettiä, ensimmäinen oli hiukan helpompi ja toinen rysäytti mut henkisesti tosi pohjalle. Rehellisesti on sanottava, että mä en tiedä onko dietti helpompi heille, jotka tekevät sitä vuodesta toiseen. Minun on vaikea uskoa, että kukaan haluaisi kilpailla fitnessin parissa, jos olisi tuntenut samoin, kuin mä viime syksynä koin asiat.

Syksy 2015
Syksy 2015

Omaa kehoa täytyy kuunnella, mutta se on iso kynnys laittaa kisadietillä stoppi hommaan, kun tietää että kisapäivään on enää kuukausi aikaa. Se oli mun unelma, jonka olisin toteuttanut joka tapauksessa jossain vaiheessa elämääni. Terveyttä ja hyvää oloa arvostaa nyt niin paljon, ettei siitä halua luopua yhdenkään fitnesskilpailun tai uran vuoksi. Ellei minulla ole hyvä olla ja ellen tunne että pystyn hoitamaan asioita, ei mulla ole mitään iloa kilpailla tai tehdä uraa fitnessin parissa.

Nyt lähdetään siitä lähtökohtaisesta ajatuksesta, että onnellisen ja menestyksekkään elämän perusta on minun hyvä olo. Kun mun on hyvä olla itseni kanssa, se ilo ja voimavaannuttava energia välittyy myös kanssani toimiviin ihmisiin. Huomaan tämän käytännön työssäni, kun on päiviä että nautin toisten ihmisten auttamisesta, saan ihmisiltä kiitosta ja toivomuksia ”koska olet töissä seuraavan kerran?”. Näitä kannustavia kommentteja olen saanut taas pitkästä aikaa työssäni, koska olen kyennyt olemaan enemmän läsnä, olemaan luontaisesti iloisempi ja auttavaisempi.

Näiden kokemusten myötä fitness unelma vaihtui haaveeseen vakaasta terveydestä ja hyvästä olosta, ennen kaikkea asioiden kokemisesta ja elämisestä hyvällä flowlla.

-M

(Visited 3 532 times, 1 visits today)
mirahautajoki

Yksi vastaus artikkeliin “Puoli vuotta fitness dietin jälkeen”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta