Enempi ei ole aina parempi

Liian vähän tulee kirjoitettua treeneistä. Onhan tää kuitenkin ainakin osittain treeniblogi. Se on vaan mulle jotenkin niin itsestäänselvyys ja tänä päivänä muutenkin treeneistä kirjoitetaan joka paikassa jo niin paljon. Nyt kuitenkin ajattelin kirjoittaa vähän nykyisistä treenimuodoistani ja siitä miten treenistä voisi saada pysyvän tavan. Olen itse ollut onnekas, koska vanhempani ovat opettaneet pienestä asti meitä lapsia liikkumaan. Siitä on tullut pysyvä tapa jo pienestä pitäen. Tiedän, että kaikilla se ei kuitenkaan näin ole. Monet alottavat liikkumisen vasta aikuisiällä. Luulen, että silloin se on yhä vaikeampaa omaksua tavaksi.  Liikunta mielletään usein väkisin pusertamiseksi. Enkä yhtään ihmettele. Moni valmentaja tekee samat ohjeet jokaiselle Pirkolle ja Pentille tutustumatta heidän taustoihinsa. Pitää olla mielestäni tyhmä jos laittaa henkilön kuka ei ole koskaan urheillut liikkumaan kuusi kertaa viikossa! Eikä se ole yksin valmentajien vika. Moni meistä aloittaa liikkumisen kahden tunnin juoksulenkeillä ilman valmentajaakin. Siinä vaan tulee aika nopeesti seinä vastaan.

Kuva: Markus Hedenstam

”Nyt mä alotan liikkumisen!”

Alussa olet energiaa täynnä ja noudatat valmentajasi tekemää treeniohjetta pilkuntarkkaan. Varmana et jätä yhtäkään treeniä välistä! Ruuankin kanssa teet juuri niin kuin ohjeessa sanotaan ja katsot kellosta milloin on aika syödä. Treenejä kertyy 5-7 viikkoon. Paino alkaa tippua ja olokin tuntuu kevyemmältä. Kovaa draivia kestää viikosta pariin kuukauteen ja sitten tapahtuu jotain.. Väsähdät. Se karkkipussi tuntuu vaan niin paljon kivemmalta vaihtoehdolta. ”Liikunta ei vaan ole mua varten.”

Kuulostaako tutulta?

Enempi ei ole aina parempi. Jokainen meistä on yksilö. Mikäli sinun aikatauluihisi kaksi kertaa viikossa treenaaminen sopii parhaiten, on se oiva vaihtoehto. Treenaaminen tulisi aina aloittaa pienellä määrällä ja lisätä toistoja sitä myötä kun kunto kehittyy. Tärkeää on myös löytää juuri sinulle se sopiva liikuntamuoto. Mikäli puntti tuntuu liian tylsältä ja yksinäiseltä, sun ei tarvitse mennä sinne. Maailma on täynnä erilaisia liikuntavaihtoehtoja! Jokaisen tulisi löytää itselleen se oikea tapa liikkua oli se sitten punttisali, jääkiekko tai yoga. Ei ole yhtä oikeaa vaihtoehtoa. Miettikääpä miksi lapsi liikkuu? Lapsi liikkuu, koska se on hauskaa! Mielestäni liikunnan tulisi olla kivaa aikuisenakin, eikä suinkaan väkisin hampaat irvessä puurtamista. Mulle itselleni liikunta oli jossain vaiheessa pakkopullaa, kun se meni liian vakavaksi. Treenasin  parhaimmillaan 12 kertaa viikossa. Treenien jälkeen olin aina väsynyt ja voimaton. Se ei vaan ollut mun varten.

Levi Wellness Clubin ja Zero pointin järkkäämä treenipäivä. Treeni oli raskasta mutta superhauskaa!

Nykyään treenaan 2-5 kertaa viikossa fiiliksestä riippuen. En pakota itseäni mihinkään. Liikun, koska mulle tulee siitä hyvä olo ja se on niin hauskaa! Itselleni paras tapa liikkua on ryhmässä ja mielellään vielä musiikin tahdissa. Tykkään myös liikkua ulkona raittiissa ilmassa. Treenini koostuvat erilaisista kehonpainon treeneistä, juoksulenkeistä,  eri tanssilajeista, yogasta, uinnista, surffauksesta, tankotanssista ym.. Vaihtelevuus on mulle todella tärkeää, koska tylsistyn niin helposti.  Odotan aina harrastuksiani innolla ja fiilis niiden jälkeen on mieletön. Olen energiaa täynnä!

Millainen sä olet? Treenaatko hampaat irvessä vai nautitko treenaamisesta? Vai kenties molempia?

<3:Eve

(Visited 1 388 times, 1 visits today)
eveheikkinen

Yksi vastaus artikkeliin “Enempi ei ole aina parempi”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 4
Tykkää jutusta