Seksiä vai fitnessiä?

Pari päivää sitten mä tapasin miehen, joka esitti kysymyksen ”Kumman valitset, jos saat vain toisen: liikunta vai seksi?”. ihan järjetön kysymys ensimmäisellä tapaamisella, mutta ainakin tyypillä oli mielikuvitusta. Olin juuri edeltävästi pitänyt oman puheen siitä, kuinka tärkeää liikunta on minulle, se on henki ja elämä. Olin hehkuttanut kuinka mun pää kirjaimellisesti leviää, ellen pääse treeneihin pariin viikkoon.

Väistämättä kysymys herätti ajatuksen, että tyypillä täytyy olla huonoja kokemuksia näiden kahden asian yhdistelmästä, naisesta joka treenaa hullunlailla ja makuuhuoneen puolella hommat ei sitten toimi.. Tai sitten mun mielikuvitus on liian vilkas, koska teen tällaisia johtopäätöksiä. En jäänyt selvittämään asiaa, mutta olen kuullut aikaisemminkin ulkopuolisen miehen suusta väitteen, että fitness veisi naisten seksihalut. No pitääkö se paikkaansa?

Kuva: Harri Masko Photography 2015
Kuva: Harri Masko Photography 2015

Täytyy sanoa, että kysymykseen on todella vaikea löytää yhtä absoluuttista totuutta. Henkilökohtainen kokemus asiaan on se, että viime syksyn dietillä ajatukset oli lähinnä dietin loppuun saakka vetämisessä, eikä miehet olleet elämäni arvojärjestyksessä silloin ensimmäinen kiinnostuksen kohde. Ajatukset keskittyi lähinnä siihen, että halusin selvitä jokaisesta päivästä. Arki tuntui silloin haastavalta ja kaipasin lähinnä henkistä tukea ja ymmärrystä muilta ihmisiltä.

Kisadietillä rasvat tirisee kropasta, kuukautiset loppuu lähes jokaisella fitnessmimmillä jossain vaiheessa urakkaa. Onhan se nyt jo selkeä merkki siitä, että naisen hormonitoiminta ei ole silloin ihan täydessä balanssissa, ei se ole normaalia. Hälytyskellojen pitäisi soida mimmin pään sisällä siinä vaiheessa kun kuukautiset on olleet pidempään pois (n.6kk). Toki poikkeavia yksilöitä takuulla on, jotka voivat olla todella alhaisissa rasvoissa ja kroppa pelaa silti optimaalisesti. Yleisenä sääntönä pidetään kuitenkin että rasvojen pitäisi olla reilut 17%, että naisen keho toimii normaalisti, mutta kuten sanoin, emme ole identtisiä.

Instagramissa on ollut nimittäin havaittavissa fitnessraskaus -ilmiö, hyvänä esimerkkinä tuore fitnessmamma Nathalia Melo. Nathalia säilyi kohtalaisen hyvässä kunnossa loppumetreille saakka, nyt hänen instagram tiliä seuraamalla pääsee näkemään kuvia myös kropasta ja sen muutoksista synnytyksen jälkeen. Löydät Nathalian instagramista nimellä @nathaliamelofit

Hyllyni pohjalta löytyi urheiluvalmennusta käsittelevä kirja, siinä sivuttiin asiaa lähinnä lasten saannin kannalta. Tutkimusten mukaan ajoittainen kuukautisten uupuminen kovan urheilun seurauksena ei vaikuta pidemmällä tähtäimellä naisten hedelmällisyyteen. En ole penkonut internetin kätköistä sen enempää tutkimustietoa asiasta, mutta eteeni on pompannut useita juttuja kalorivajeen aiheuttamista hormonihäiriöistä nimenomaan naisilla. Seuraavassa linkissä yksi esimerkki; Fitnessura sekoitti hormonit ja jäädytti perhehaaveet vuosiksi. Hormonit ja nimenomaan ne sukuhormonit vaikuttaa myös seksihaluihin, joten voisi kuvitella että hormonitasapainon häiriötilat saattaa vaikuttaa libidoon.

Kuva: Harri Masko Photography 2015
Kuva: Harri Masko Photography 2015

 

Kaiken järjen mukaan lihaskuntoa kehittävän harjoittelun pitäisi tukea seksuaalisuutta, koska testosteronin määrä lisääntyy elimistössä painoharjoittelun  myötä. Testosteronia esiintyy sekä miehen, että naisen kehossa. Miehet on teston kanssa etulyöntiasemassa, koska heillä sitä on elimistössä luontaisesti noin 10 kertaa enemmän kuin naisella. Testosteroni ja sen kaltaiset androgeenit on seksihaluja voimakkaasti määrittäviä tekijöitä. Naisella testosteroni muodostuu lisämunuaisen kuorikerroksessa, munasarjoissa ja pieniä määriä rasvakudoksessa. Pitkään jatkunut uupumus voi esimerkiksi heikentää hormonien tuotantoa.

Liialliset liikunta määrät viikoittain saattaa lisätä kortisolin tuotantoa, joka puolestaan laskee testosteronin määrää elimistössä. Liian kova fyysinen harjoittelu ja kalorivaje voi siis vaikuttaa elimistön hormonitasapainoon negatiivisesti. Yleensä hormonitasapainon ongelmat ilmaantuvat kisadietillä, jolloin liikunnan määrää on lisääntynyt runsaasti aerobisten treenien myötä. Vuorokauden kalorisaantia on rajoitettu, koska tarkoitushan on polttaa rasvaa. Kisadietti on tavallaan äärimmäisyyksiin menemistä useimmilla naisilla, etenkin jos painoa on useita kiloja pudotettavana muutamassa kuukaudessa. Kropan energiansaantia rajoitetaan ja yksinkertaisesti energiaa ei enää riitä kaikkien kehon toimintojen optimaaliseen ylläpitoon.

Yleisesti liikunnan ja ruoan kanssa on hyvä löytää se kultainen keskitie, joka tukee nimenomaan yksilön terveyttä ja luontaista hormonitoimintaa. Ääriratkaisut ovat tuskin koskaan kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevia valintoja. Henkilökohtaisesti en osaa sanoa kuinka hormonitasapainon ongelmat voitaisiin kisadietillä välttää ja onko niitä mahdollista edes välttää kokonaan? Ainakin ongelmia voidaan minimoida toteuttamalla dietti ammattitaitoisessa valmennuksessa. Palautuminen hormonitasapainon häiriöistä vaatii yksilöllisen ajan, eikä ongelmien korjaamiseen riitä välttämättä kuukausi tai kaksi.

-M

 

 

(Visited 4 244 times, 1 visits today)
mirahautajoki

Yksi vastaus artikkeliin “Seksiä vai fitnessiä?”

  1. Naisen fitnesharrastuksen ainoa päämäärä on saada fitistä innostunut mies/nainen kumppaniksi, jonka kanssa harrastaa seksiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta